ANALISIS TENAGA KERJA PENJUAL MELALUI PEMBAGIAN AREA KERJA PEMASARAN PADA PT. LANGGENG JAYA PLASTINDO

Wulan Rahayu, Sukaris Sukaris

Abstract


The important role of the plastic recycling industry which continues to grow requires an optimal marketing strategy so that it remains in demand by customers and is not less competitive with other similar companies. In an effort to increase sales efficiency and effectiveness, division of work areas was implemented and the company realized the need for an in-depth analysis of its sales workforce. The aim of this research was to determine the impact of division of marketing work areas on the workforce. This research approach uses descriptive qualitative research with the research object being PT employees. Langgeng Jaya Plastindo. The results of this research show that dividing marketing work areas is one of the main strategies for maximizing the potential of each sales team member to be more focused on achieving the set targets. The cause of the problem here is that there is no clear structure regarding the division of marketing areas, so that some areas have the potential to be unreachable or neglected. This is also caused by the unequal distribution of work areas and workforce.

Keywords


Sales Workforce, Area Allocation, Marketing

References


Abdul Rahman, Fathorrahman, T. A. K. (2020). Pengaruh Kepuasan Kerja, Praktik Sumber Daya Manusia dan Pasar Tenaga Kerja terhadap Keinginan Pindah Kerja Karyawan. (Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen), 6(2), 164–178. https://doi.org/10.31289/jkbm.v6i2.3553

Amin, M., & Alim Muin, A. (2024). Implementation Of Labor Distribution Applications Case Study Of domestic And Foreign Markets. Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu, 7(1), 72–76.

Anggoro, D., Budiman, R., Febrian, R. A., & Kumara, Y. G. (2021). Rancangan sistem informasi penjualan berbasis web pada lookass lookiss art work garage. Indonesia journal information system (IDEALIS), 4, 31–36.

Aprilia, D. S., & Melati, I. S. (2021). Pengaruh Jumlah Tenaga Kerja , Modal Usaha dan Bauran Pemasaran Terhadap Keberhasilan Usaha UMKM Sentra Batik Kota Pekalongan. 2(1), 1–14.

Arifin, T., Sanjaya, A. R., Sanjaya, A. R., & Promotion, S. (2021). Aplikasi monitoring bagian sales promotion pada pt . Multi garmen jaya. 3(2), 151–160.

Devi Meilinda, A. M. J. (2020). Pengaruh Kredit Usaha Rakyat (Kur), Total Aset, Jumlah Tenaga Kerja, Biaya Pemasaran Dan Lokasi Usaha Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Berbasis Ekonomi Kreatif Di Kota Semarang. Business and Accounting Education Journal, 1(3), 247–257.

Hardiana, Y. S., Pramono, T. D., Niaga, J. A., Bandung, P. N., Words, K., & Pelanggan, L. (2022). Penerapan CRM Untuk Meningkatkan. 1, 1–9.

Hariyansah, N. (2021). Segmentasi Pasar Dalam Komunikasi Pemasaran Islam. 2, 127–138. Hedy, R., & Budiarti, S. (2023). Manajemen Pemasaran Global Dalam Meningkatkan Kepuasan Konsumen dan Keberhasilan Bisnis. 14(2), 405–416.

Irsandi, J. S., & , Iskandar Fitri, N. D. N. (2021). Sistem Informasi Pemasaran dengan Penerapan CRM ( Customer Relationship Management ) Berbasis Website menggunakan Metode Waterfall dan Agile. Jurnal JTIK (Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi), 5(4).

Kurnia, W. (2019). Implementasi Data Mining Dengan Algoritma Nearest Neighbor Untuk Penentuan Kelayakan Area Pemasaran Baru Produk Baygon. Jurnal Riset Komputer (JURIKOM), 6(1), 37–44.

Mohamad Muspawii, A. L. (2020). Membangun Kesiapan Kerja Calon Tenaga Kerja. Jurnal Literasiologi, 4(1), 111–117.

Nova Krisna, N. N. J. A. (2023). Pengaruh Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Produktivitas Tenaga Kerja Di Disnaker Provinsi Bali. Jurnal Pengabdian Multidisiplin.

Pramudita, A. S. (2020). Efisiensi Saluran Distribusi Area Pemasaran PT Nutrifood Indonesia di Pulau Jawa Menggunakan Data Envelopment Analysis. X(1), 1–6.

Rafiqi, I. (2022). Competitive Advantage Gadai Emas Syariah Pada Masa Transisi Covid-19 Di Bank Syariah Indonesia Kcp. Sumenep Trunojoyo 1. Assyarikah: Journal of Islamic Economic Business, 3(2), 179–190. https://doi.org/10.28944/assyarikah.v3i2.831

Rafiqi, I., Selviyanti, N. H., Halimah, S., & Eka, N. (2020). Efektivitas Implementasi e- Budgeting dalam Mewujudkan Good Governance dengan Model CIPP ( Studi Kasus pada Kota Surabaya ). Assyarikah, 1(2), 1–24.

Rafiqi, I., Ulum, M., Hidayat, M. H., & Jufri, A. (2023). Risk Mitigation Strategy in Financing Without Collateral at PT . BPRS Sarana Prima Mandiri Pamekasan. Journal of Islamic Economics Perspectives, 5(2), 94–104.

Rahmat, D. P., Antoni, D., & Suroyo, H. (2021). Sistem Informasi Geografis Pemetaan Area Menggunakan Arcgis ( Studi Kasus Lokasi Organisasi Masyarakat ( Ormas ) Keagamaan Di Kota Palembang ). 2(4), 257–267.

Rusli Romadhoni, Iqbal Rafiqi, I. (2021). Strategi Marketing Syariah Tabungan Gaul iB Bagi Generasi Millenial Pada BPRS Bhakti Sumekar Sumenep. Ilmu Manajemen, 1(2), 66–71. https://journal.actual- insight.com/index.php/equilibrium/article/view/186/129

Sholeha, S., & Kamandang, Z. R. (2024). Analisis Biaya pada Implementasi Resource Leveling Tenaga Kerja. Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-Ilmu Teknik Sipil, 8(1), 57–65. https://doi.org/10.32832/komposit.v8i1.14519

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA. Sukwika, T., & Pranata, H. D. (2022). Analisis Keselamatan dan Kesehatan Kerja Bidang Freight Forwader Menggunakan Metode HIRADC. Jurnal Teknik, 20(1), 1–

https://doi.org/10.37031/jt.v20i1.182

Udayanaa, I. B. N. (2020). Membangun Kualitas Hubungan Untuk Meningkatkan Kinerja Tenaga Penjual. Jurnal EBBANK, 2016.

Umam, K., & Furqon, I. K. (2024). Pengaruh Pendidikan, Tenaga Kerja, Dan

Ketimpangan Distribusi Pendapatan Terhadap Kemiskinan Di Indonesia Pada Tahun 2021. SOSEBI Jurnal Penelitian Mahasiswa Ilmu Sosial Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4(1), 46–59. https://doi.org/10.21274/sosebi.v4i1.9410


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/assyarikah.v5i2.1889

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.