PENGARUH REPUTASI TERHADAP LOYALITAS NASABAH DI BPRS SUKOWATI SRAGEN

Aulia Nur Rahmasari, Rofiul Wahyudi

Abstract


BPRS Sukowati Sragen is one of the regional companies that has a good reputation as evidenced by various awards from stakeholders.This research aims to find out the influence of reputation on customer loyalty in BPRS Sukowati Sragen.

 This study uses quantitative approaches through google form questionnaires and populations in this study using BPRS customer Sukowati Sragen. The study used sample determination techniques with snowball sampling and analysis in this study using simple regression analysis with SPSS analysis tool version 2.0.

The results of this study reputation have a significant influence on customer loyalty at BPRS Sukowati Sragen. This is evidenced reputation has a significant rate of 92% to customer loyalty. While 8% is likely to be influenced by product quality, customer satisfaction or customer trust. Researchers did not examine 8% of these other factors.

Keywords


Reputasi, Loyalitas Nasabah, BPRS.

References


Afriyeni, A., & Susanto, R. (2019). Manajemen Risiko Pada Bank Syariah. 658–661. https://doi.org/10.31219/osf.io/yj9kb

Amah, N., & Hendriana, S. (2016). Determinan Loyalitas Nasabah (Studi Pada Bank Syariah Di Kota Madiun). Assets: Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, 5(2), 172. https://doi.org/10.25273/jap.v5i2.1196

Ambarwati, A. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan, Citra Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah Dengan Kepuasan Sebagai Variabel …. http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/id/eprint/8441

Anggun, F. (2018). Pengaruh reputasi merek dan pelayanan prima terhadap loyalitas nasabah.

Ardiansyah,Intan. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Reputasi Perusahaan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada PT. Pegadaian Syariah Unit Pelayanan Syariah Sipiok.

Assael, H. (2007). Consumer Behaviour. John Wiley & Sons Australia, Limited.

Azwar. (1986). Penelitian Kuantitatif.

Butterick, K. 2012. (2012). Public Realitions. PT RajaGrafindo Persada.

Fitriani, E. L. (2018). Terhadap Loyalitas Nasabah Pengguna E-Banking Pengaruh Reputasi Perusahaan Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah Pengguna E-Banking. In Thesis Unpublished. http://repository.radenintan.ac.id/4005/1/.pdf

Griffin, J. (2005). Customer Loyalty – enumbuhkan dan Mempertahankan Kesetiaan Pelanggan. Erlangga.

Hasanah, R. M. (2015). Pengaruh Reputasi Terhadap Loyalitas Nasabah Pengguna E-Banking( Studi pada Nasabah Bank Muamalat Indonesia Cabang Bogor ).

Kotler, P. (2001). Manajemen Pemasaran di indonesia Edisi Bahasa Indonesia. PT. Salemba Empat.

Kurnia, D. (2016). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Nasabah Melalui Kepuasan Nasabah, Nilai Bagi Nasabah, dan Reputasi Perusahaan Pada Bank BUMN. Jurnal Manajemen, vo.10 No(12), 10–13. https://ejournal.gunadarma.ac.id/index.php/ugjournal/article/view/1502

Kusumaramdhani, A., & Fatimah, F. (2015). Pengaruh Reputasi Merk Dan Keadilan Bagi Hasil Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Mudharabah Bank X Syariah Kcp Ciledug. Jurnal Ekonomi & Bisnis PNJ, 14(1), 87–94.

M. Fathollahzadeh, A. Hashemi, and M. S., & Kahreh. (2011). Designing a new model for Satisfaction, determining customer value Of, and loyalty towards banking sector Iran, European Journal of Economics Finance and Administrative Sciences, Vol. 28. 126–138.

Manik, A. F. I. (2013). Pengaruh Kepuasan Nasabah, Loyalitas, Terhadap Kinerja Keuangan Bank Syariah di Indonesia. 602–607.

Marlius, D. (2017). Loyalitas Nasabah Bank Nagari Syariah Cabang Bukittinggi Dilihat dari Kualitas Pelayanan. Jurnal Pundi, 1(3), 237–250. https://doi.org/10.31575/jp.v1i3.60

MNH Ryandono, R. W. (2018). Manajemen Bank Islam: Pendekatan Syariah dan Praktek.

Ni Putu Sri Mulyani. (2019). Pengaruh Corporate Rebranding terhadap Loyalitas Nasabah BNI Denpasar melalui Brand Association, Kepuasan dan Reputasi Perusahaan. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 10(1), 134–151. http://journal.stieindragiri.ac.id/index.php/

Nopitasari, E. (2017). Pengaruh Lokasi, Produk, Reputasi, Dan Pelayanan Terhadap Keputusan Mahasiswa Iain Surakarta Menggunakan Bank Syariah. Institut Agama Islam Negeri Surakarta, 91(5), 144.

Oktaviani Satriyanti, E. (2012). Pengaruh Kualitas Layanan, Kepuasan Nasabah Dan Citra Bank Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Muamalat Di Surabaya.

Purwanto. (2004). Penelitian Kuantitatif. Erlangga.

Rahmat Syah, T. Y. (2013). Perbedaan Pengaruh Citra Merek dan Reputasi Perusahaan Terhadap Kualitas Produk, Nilai Pelanggan dan Loyalitas Pelanggan di Pasar Bisnis. Jurnal Ekonomi Universitas Esa Unggul, 4(2), 17911.

Roy Marthin Tarigan. (2014). Pengaruh Citra Merek Dan Reputasi Perusahaan Terhadap Keputusan Pembelian. Program Strata-1 Manajemen Ekstensi Departemen Menejemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Sumatera Utara.

Sari, D. C., & Marlien, R. A. (2019). Pengaruh kualitas layanan, kepercayaan, dan nilai pelanggan terhadap loyalitas pelanggan (Studi pada nasabah tabungan Bank BNI Syariah Cabang Semarang). Proceeding SENDI_U, 497–501. https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/sendi_u/article/view/7341

Sugiono. (2005). Penelitian Kuantitatif. Erlangga.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif R&D. Erlangga.

Sulistyowati, M., Dewi, S. N., & ... (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Reputasi Perusahaan Terhadap Kepuasan Nasabah Dan Loyalitas Nasabah Pada Pd. Bpr Bkk Buletin Ekonomi14(1), 1–12. http://eprints.upnyk.ac.id/10604/

Tjiptono. (n.d.). Manajemen Pemasaran. PT. Salemba Empat.

Widowati, A. S., & Mustikawati, R. I. (2018). Pengaruh Pengetahuan Produk Tabungan, Reputasi Bank, Dan Persepsi Nasabah Mengenai Suku Bunga Simpanan Terhadap Keputusan Menabung Nasabah. Nominal, Barometer https://doi.org/10.21831/nominal.v7i2.21643

Wijaya, H., Beik, I. S., & Sartono, B. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Perbankan Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Nasabah Bank Syariah XYZ di Jakarta. Jurnal Aplikasi Bisnis Dan Manajemen, 3(3), 417–426. https://doi.org/10.17358/jabm.3.3.417

Wijayanto, K. (2015). Pengaruh Citra, Kualitas Pelayanan, Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Nasabah Bank. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Jasa, 17(1), 78. https://doi.org/10.25105/jmpj.v1i2.1211

Zuhra, F., & Sukma, S. (2018). Reputasi Merek Terhadap Tingkat Loyalitas Nasabah Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan Di Bank Mandiri Syariah KCP Bireuen B-90 B-91. 2(1), 90–92.


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/masyrif.v1i2.476

Refbacks

  • There are currently no refbacks.