MENILAI ISI KANDUNGAN CERAMAH: KAJIAN KES PENCERAMAH YANG DITAULIAHKAN OLEH JABATAN AGAMA ISLAM SELANGOR (JAIS)

Muhammad Husni B Ali

Abstract


Penyebaran ilmu-ilmu Islam perlu dipantau oleh pihak Jabatan Agama Islam Selangor ( JAIS) dalam penerapan pengetahuan Islam kepada masyarakat. Oleh itu pihak JAIS akan memberi sijil Pentauliahan
kepada penceramah di masjid seluruh Selangor. Maka Penceramah yang mengajar pengajian ini memerlukan pengetahuan yang mantap dalam bidang pentauliahan tersebut. Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan menganalisis isi kandungan yang dimiliki oleh penceramah dan bagaimana isi kandungan tersebut dilaksanakan semasa proses pengajaran. Pendekatan penilaian nutralistik digunakan untuk meneliti isi kandungan penceramah.
Dengan melihat peratusan isi kandungan yang di sampaikan bagi ketogeri akidah, syariat, akhlak dan tasawuf serta sejarah dapat mengenalpasti peratusan penekanan ketegori akidah dalam ceramah yang disampaikan untuk mencapai tujuan kajian. Seramai lapan orang penceramah yang ditauliah JAIS dipilih sebagai peserta di dalam kajian ini. Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian kes dan memperoleh data kajian melalui protokol temubual, senarai semak pemerhatian pengajaran dan analisa dokumen. Dapatan kajian ini diharap dapat dijadikan panduan untuk menambahbaik kualiti isi
kandungan penceramah.

References


Adabi, F. & Kadir, A. (n.d.) 2010: Pengajian Agama Di Masjid-Masjid Daerah

–206.

Cemerlang, G., Islam, P., Pedagogikal, P., Ahmad Yunus Kasim & Tamuri, A. H. 2010a. Pengetahuan Pedagogikal Kandungan ( PPK ) Pengajaran Akidah : Kajian Kes Guru Cemerlang Pendidikan Islam. Journal of Islamic and Arabic Education, 2, 13–30.

Che Zarrina Sa?ari & Joni Tamkin Borhan. 2006. Peranan Wanita Dalam Pengukuhan Akidah Umat Islam. Jurnal Usuluddin, 23-24, 35–50. Retrieved from http://apium.um.edu.my/journals/journal_usul/No_Usul.php

Hishamuddin Abdul Hamid, Mohd Isa Hamzah, Rohizan Ya, Suriani Abd Rahim & Khairul Najah Abdul Rahim. 2012. Konsep Pendidikan Islam Melalui Pendidikan Akidah Islamiah: Kesannya Terhadap Pembentukan Akhlak Pelajar Muslim Masa Kini. Prosiding Wacana Pendidikan Islam Siri Ke-9 Peringkat Serantau, hlm.275–284.

Mohd Fauzi Hamat & Mohd Hasrul Shuhari. 2010. Al-Asma al-Husna dalam wacana Akidah. AFKAR Journal of Aqidah and Islamic Thought, 11, 1–54.

Retrieved from http://apium.um.edu.my/ muhammad Rashidi Wahab, M. F. A. 2013. Jurnal Teknologi Kedudukan Akal dalam Pendalilan Akidah. jurnal teknologi, 1, 31–39. doi:10.11113/jt.v63.1563

Nornajwa Ghazali & Mustaffa Abdullah. 2007. Tafsiran Islah Syeikh Abu Bakar al-Ash?aari Dalam Bidang Akidah. Al-Bayan Journal of Al-Quran & al-Hadith, 5, 1–18. Retrieved from http://myais.fsktm.um.edu.my/8762/

Norsaleha Mohd. Salleh, A. H. T. & S. A. 2013. Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Penghayatan Akidah. International Journal of Islamic Thought, 3, 71–80.

Sakinah Saptu & Aziz, A. A. 2012. Konsep al-Tasfiyah dalam Akidah berdasarkan Sunnah Nabawiyah. Hadis Jurnal Ilmiah Berimpak INHAD KUIS, 4, 37–54


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/reflektika.v11i2.25

Refbacks

  • There are currently no refbacks.