KEBERKESANAN PROGRAM LATIHAN USAHAWAN MIKRO DALAM MEMBANTU USAHAWAN BUMIPUTRA ISLAM

Tengku Maaidah

Abstract


Usahawan Mikro adalah revolusi dalam pengurusan pembangunan usahawan MARA (Majlis Amanah Rakyat) iaitu sebuah institusi pembangunan usahawan dan pendidikan Bumiputra. Maka program Usahawan Mikro telah berkerjasama dengan (PBT)Pihak berkuasa Tempatan untuk menjayakan program ini. Oleh itu Program pembangunan usahawan Mikro MARA-PBT merupakan satu program yang di usahakan untuk menyelesaikan masalah penjaja haram yang tumbuh seperti cendawan, terutamanya bumiputra Islam. Sebagai sebuah agensi kerajaan, MARA mengambil inisiatif untuk membantu PBT mengurangkan masalah penjaja haram melalui konsep win to win.
Dimana MARA sebagai pemberi geran, perunding sebagai pelaksana, PBT sebagai pemberi lesen dan usahawan dapat di bangunkan. Kertas kerja ini akan membincangkan model, kaedah perlaksanaan dan keberkesanan serta permasalahan perlaksanaan program pembangunan usahawan Mikro di seluruh selangor dalam ketogeri bandar maju (petaling jaya) dan bandar membangun (kajang). Pendekatan kualitatif dengan meninjau dan menemubual peserta usahawan mikro dan perunding MARA, serta mengkaji bahan bahan bertulis sepertil jurnal, laporan prestasi program, laporan prestasi peserta, data koparat MARA dan laman sesawag,. Hasil daripada kajian yang dijalankan, model dan kaedah perlaksanaan program mampu untuk menyelesaikan masalah yang di hadapi peniaga (penjaja haram) dengan ilmu pengurusan kewangan dan bimbingan perniagaan serta lesen perniagaan. Manakala terdapat beberapa orang peserta yang bersikap tidak patuh dengan peraturan PBT dengan membesarkan saiz kiosk dan tidak mahu berniaga di tempat yang di luluskan, malah faktor pendidikan juga mengambil masa dalam membentuk perubahan pemikiran usahawan semasa bimbingan. Kajian ini merupakan sesuatu yang amat bermakna dalam menilai keberkesanan program pembangunan usahawan Mikro.

References


Ab. Aziz Yusof. (2003). Prinsip Keusahawanan. Petaling Jaya: Prentice Hall.

Abu Bakar, T. @ S., Md Ali, A., Omar, R., Md Som, H. dan Muktar, S. N., (2007). Penglibatan Kaum Wanita Dalam Aktiviti Keusahawanan Di Negeri Johor: Kajian Terhadap Faktor-Faktor Kritikal Kejayaan Dan Kegagalan

Abdul Ghafar, M. N., (1999). Penyelidikan Pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia. Abd. Mutalif, S. A., (2003). Mengenal Pasti Tahap Motivasi Dan Kecenderungan Terhadap Keusahawanan Di Kalangan Pelajar Semester Akhir Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal: Satu Tinjauan Di Kuittho. Tesis Sarjana.

Abu, M. S., Kamsah, M. Z. dan Razzaly, W., (2008). Laporan Kajian Soal Selidik Penerapan Kemahiran Insaniah (Ki) Di Kalangan Pelajar Dalam Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran Di Institut Pengajian Tinggi Awam.

Attahir Yusuf. 1995. Critical success factors for small business: perceptions of South Pacific entrepreneurs. Journal of Small Business Management, 33, 68-73.

Buerah Tunggak 2011, Pengaruh Faktor-Faktor Demografi Terhadap Buday Niaga Usahawan

Bumiputera Muslim, Jurnal Kemanusiaan,bil 20, Universiti Teknologi Malaysia Buerah Tunggak, Hussin salamon & baharin abu: 2011 ; Keperluan Latihan Dan Pendidikan

Berterusan Ke Arah Pembangunan Usahawan Muslim Berteraskan Nilai Islam Di Malaysia, Jurnal Teknologi: 121-144 (Vol 55)

Bernama, 3 Julai 2009. Sumbangan PKS kepada KDNK boleh ditingkatkan melalui sektor perkhidmatan.

Benzing, C., Hung, Manh Chu & Kara, O. 2009. Entrepreneurs in Turkey: a factor analysis of successf actors and problems. Journal of Small Business Management, 47(1), 58-91.

Ibrahim mamat, Wan Mohd Zaifurin Wan Nawang 2009, Nilai, sikap dan amalan pegawai kanan institut pengajian tinggi terhadap program pembangunan usahawan siswa, Jurnal Kemanusiaan Bil.14, Dis 2009

Malaysia. 2001. Rangka Rancangan Jangka Panjang ketiga 2001-2010. Malaysia.

Rancangan Malaysia Kesembilan 2006-2010. Mohd Salleh, D. 1992.

The development of entrepreneurship and enterprise in higher education in Malaysia. Tesis Tesis PhD. University of Durham.

Ma’rof Redzuan, Abd. Razak Abd. Rahman & Nurfazreen Aina Muhamad Nasharudin Pembentukan Keupayaan Individu dalam Kalangan Usahawan Wanita Industri Kecil:: Akademika 82(1) 2012: 57-64

Mohd Salleh Din, Hoe Chee Hee, Norashidah Hashim, Ooi Yeng Keat, Shuhymee Ahmad, Habshah Bakar, Norita Deraman, Rosli Mahmood, Armanurah Mohamad, Lily Julienti Abu Bakar & Mohamad Nasri Md Hussain. 2005. Asas Keusahawanan. Kuala Lumpur: Prentice Hall.

Morris, M. S., Lewis, P. & Sexton, D. S. 1997. Reconceptualizing Entrepreneurship: An input-output perspective. SAM Advanced management journal. 55(1):

-31.

Nasharudin, N. dan Harun, H., (2010). Aspirasi Kerjaya Keusahawanan dalam Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam. Jurnal Pendidikan Malaysia 35(1)(2010): 11-17.

Nor Aishah Buang (2013): Pendidikan Keusahawanan, Penerbitan universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi Ibrahim Mamat, Wan Mohd Zaifurin Wan Nawang ,Noorun Nashriah Binti Ramli (2009) Nilai, Sikap Dan Amalan Pegawai Kanan Institut Pengajian Tinggi Terhadap Program Pembangunan Usahawan Siswa:Fakulti Pengurusan dan Ekonomi Universiti Malaysia Terengganu: Jurnal Kemanusiaan Universiti Malaysia Terengganu l.14, Dis 2009

Zaidatol Akmaliah Lope Pirie & Habibah Elias 2004: Keupayaan Usahawan Bumiputera Melaksanakan Kemahiran Keusahawanan: Satu Kajian Kes, UPM


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/reflektika.v11i2.29

Refbacks

  • There are currently no refbacks.