TRADISI MUJĀHADAH TAḤFĪẒ AL-QUR’ĀN DI PONDOK PESANTREN AL-ITTIFAQIAH INDRALAYA OGAN ILIR SUMATERA SELATAN (Analisis Living Qur’an)

Amin Muhammad

Abstract


MujÄhadah taḥfīẓ al-Qur’Än is a big effort of santri in Al-Ittifaqiah Islamic Boarding School to fixing their memorization of the quran. MujÄhadah is consisting three levels, namely firts mujÄhadah or mujÄhadah Å«lÄ, second mujÄhadah or mujÄhadah ṡÄniah, and third mujÄhadah or mujÄhadah ṡÄliṡah (also known by mujÄhadah majlÄ«s asy-syahÄdah). The author uses living Quranic analysis to examine the historicity and sosial construction of the tradition. The historicity of this tradition comes from the actions of the Prophet and his companions who used to recite the Quran with a certain time limit, although there is a mistake in the line of Ittifaqiah’s sanad. The Social construction of this tradition devides in three phases, namely: the externalization of the PP. An-Nur’s alumni in formulating the memorizing rules in LEMTATIQI and being objectified in LEMTATIQI’S code of conduct in chapter 1 verse 12, and being internalized by all ittifaqiah’s community.

Keywords


Mujāhadah taḥfīẓ al-Qur’ān, PPI, LEMTATIQI, Living Qur’an.

References


‘AbdulbÄqi, Muhammad Fu’Äd, al-Mu’jam al-Mufahras li AlfÄẓi al-Qur’Än. Beirut: DÄr al-Fikr, 1994.

Ali, Atabik dan Ahmad Zuhdi Muhdlor. Kamus al-Ashri. Yogyakarta: Multi Karya Grafika. 1996.

As, Asmaran. Pengantar Studi Tasawwuf. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 1996.

al-Aá¹£fahÄni, RÄgÄ«b. al-MufradÄt fÄ« GarÄ«b al-Qur’Än. Beirut: DÄr al-QalÄm. 1412.

Al-Bukhari, Muḥammad. á¹¢aḥīḥ Bukhari. Beirut: DÄr Ṭauq An-najÄh. 1422 H.

Berger, Peter L. dan Thomas Luckmann. Tafsir Sosial atas Kenyataan. Terjemah Hasan Basari. Jakarta: LP3ES. 1990.

---------. The Social Contraction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. New York: Penguin Books. 1991.

Bisri, Adib dan Munawwir Abdul Fattah. Kamus al-Bisri. Surabaya: Pustaka Progressif. 1999.

FÄris, Zakariyya ibn. Mu’jam al-MaqÄyÄ«s fÄ« al-Lugah. Beirut: DÄr al-Fikr. 1994.

al-GazÄliy, AbÅ« ḤÄmid. IhyÄ’ ‘UlÅ«m al-DÄ«n. Kairo: DÄr al-Ḥadīṡ. 1992.

HS, Mastuki dan M. Ishom El-Saha. (Ed.). Intelektualisme Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka: 2003.

LEMTATIQI, Buku Kegiatan Santri Tahfidh Lembaga Tahfidh Tilawah dan Ilmu al-Qur’Än Al-Ittifaqiah. Indralaya: Pondok Pesantren Al-Ittifaqiah. 2016.

-------, Mengenal Lemtatiqi dan Sistem Pembinaannya. Indralaya: Pondok Pesantren Al-Ittifaqiah. 2006.

Ma’ṣūm, Muhammad. al-Amṡilah at-Taṣrifiyyah. Surabaya: Salim Nabhan. T.t.

Mattson, Ingrid. Ulumul Quran Zaman Kita. Terjemah R. Cecep Lukman Yasin. Jakarta: Zaman. 2008.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2016.

MuḥaisÄ«n, Muḥammad SÄlim, Mu’jam HuffaÄẓ al-Qur’Än ‘Ibar al-TÄrÄ«kh. Beirut: DÄr al-Jail. 1992.

Munawwir, Ahmad Warson. al-Munawwir: Kamus Arab – Indonesia. Surabaya: Pustaka Progressif. 1997.

Muyassaroh. “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengelolaan Pembelajaran Taḥfīẓ al-Qur’Än di Pondok Pesantren Al-Ittifaqiah Indralaya Ogan Ilirâ€. Tesis Program Pascasarjana UIN Raden Fatah Palembang. 2008.

an-Naisaburi, Muslim ibn al-HajjÄj. á¹¢ahÄ«h Muslim. Beirut: DÄr at-TurÄṡ al-‘Arabi. T.t.

an-NawÄwi, Abi Zakariyya Yaḥya. at-TibyÄn fÄ« Adabi Ḥamalati al-Qur’Än. Beirut: DÄr Ibn Hazam. 1996.

Pondok Pesantren Krapyak, Riwayat Hidup K.H.M. Moenauwir. Yogyakarta: Pondok Pesantren al-Munawwir Krapyak. 2011.

Ratna, Nyoman Kutha. Metodologi Penelitian: Kajian Budaya dan Ilmu Sosial Humainiora Pada Umumnya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2010.

Riyadi, Fahmi. “Resepsi Umat atas al-Qur’Än: Membaca Pemikiran David Kermani tentang Teori Resepsi al-Qur’Änâ€, Hunafa: Jurnal Studi Islamika, Vol. 11. No. 1. 2014.

aá¹£-á¹¢abbÄg, Muḥammad Luá¹­fi. LamahÄt fi ‘Ulumi al-Qur’Än wa at-TijÄhi al-TafsÄ«r. Beirut: al-Maktabah al-IslÄmi. 1990.

Samuel, Hanneman. Peter Berger: Sebuah Pengantar Ringkas. Depok: Kepik. 2012.

Shihab, Muhammad Quraish. Tafsir al-Mishbah: Pesan, Kesan, dan Keserasian al-Qur’Än. Jakarta: Lentera Hati. 2012.

Solahudin, M. Ulama Penjaga Wahyu. Kediri: Nous Pustaka Utama. 2013.

Steingass, F. Arabic – English Dictionary. New Delhi: Cosmo Publications. 1978.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta. 2014.

Syamsuddin, Sahiron Dkk. Metodologi Penelitian Living Quran dan Hadis. Yogyakarta: Teras. 2007.

--------. Islam Tradisi dan Peradaban. Yogyakarta: Bina Mulia Press. 2012.

Taufik. Dkk. Kumpulan Dzikir dan Do’a Kafa Bihi. Bantul: Pondok Pesantren An-Nur. 2015.

Yahya, Mohammad. “Fungsi Pengajian dan MujÄhadah Kamis Wage Bagi Komunitas Pesantren Sunan Pandanaran, Sleman, Yogyakartaâ€, Living Hadis. Vol. 1. No. 1. 2016.

Zarkasi. “Syekh Azra’i Abdurrauf: Studi Sanad dan Metodologi Pengajaran Menghafal al-Quran (1918 – 1993)â€, dalam Muhammad Shohib dan M. Bunyamin Yusuf Surur. (Ed.). Para Penjaga al-Quran: Biografi Huffadz al-Quran di Nusantara. Jakarta: Lajnah Pentashihan al-Quran. 2011.

al-Å»arqÄnÄ«, Muhammad ‘Abdul ‘Aẓim. ManÄhil al-‘IrfÄn fÄ« ‘UlÅ«m al-Qur’Än, I. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah. 2010.

Wawancara

Wawancara dengan KH. Mudrik Qori, Mudir PPI, tanggal 11 April 2017.

Wawancara dengan K. Muslim Nawawi, Pimpinan PP. An-Nur, tanggal 23 Maret 2017.

Wawancara dengan Wahyudi bin Sardin (26 tahun), Pembin LEMTATIQI putra kampus D, tanggal 17 Oktober 2016.

Wawancara dengan Muyassaroh, Pembina LEMTATIQI putri, tanggal 20 Oktober 2016 dan 05 Maret 2017.

Wawancara dengan Ahmad Royani, Ketua LEMTATIQI, tanggal 19 Oktober 2016, 05 Maret 2017, dan 31 Maret 2017.

Wawancara dengan Agnia Faradist, Pembina TÄḥfīẓ PP. Sunan Pandan Aran, tanggal 10 Oktober 2016 dan 29 Maret 2017.

Wawancara dengan Muhammad Dadang Wijaya, Pengabdi LEMTATIQI kampus A, tanggal 10 April 2017.

Wawancara dengan Abdul Jalil, Pembina TÄḥfīẓ PP. al-Munawwir, Krapyak, tanggal 31 Maret 2017.

Wawancara dengan Maryati, Pembina LEMTATIQI, tangal 25 Maret 2017.

Wawancara dengan Ahmad Akbar, Pembina TÄḥfīẓ PP. An-Nur, tanggal 23 Maret 2017.


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/dirosat.v2i2.106

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.