MENJAGA WARISAN KEISLAMAN: PERAN MADRASAH IBTIDAIYAH DALAM MENYEBARKAN NILAI-NILAI AGAMA ISLAM DI KALANGAN PENDIDIKAN JENJANG DASAR
Abstract
Abstract: Islamic heritage is a valuable asset for Muslims that needs to be maintained and preserved. Madrasah Ibtidaiyah, as an elementary Islamic educational institution, has an important role in spreading Islamic values to the younger generation. This study aims to analyze the role of Madrasah Ibtidaiyah in spreading Islamic values among elementary education levels. This study uses a qualitative approach, with a library research design of books. The results show that Madrasah Ibtidaiyah has an important role in spreading Islamic values among elementary education levels. This role is realized through the curriculum, learning activities, and character development.
Keywords
References
Chaer, M. T. (2017). Peran Madrasah Dalam Menghadapi Era Globalisasi Dan Budaya. Muaddib : Studi Kependidikan Dan Keislaman, 6(2), 182. https://doi.org/10.24269/muaddib.v6n2.2016.182-201
Fauziah, R. F., & Masyithoh, S. (2019). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Tadzkirah : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 145–146. https://doi.org/10.55510/tadzkirah.v6i1.207
Firdhaus, D. N., Isti, I., & Aflah, N. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Agama Islam Dalam Pembelajaran Tematik Peserta Didik Kelas V MI/SD. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 3(2), 59. https://doi.org/10.30599/jemari.v3i2.991
Jempa, N. (2017). Nilai- Nilai Agama Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 106–107.
Khasanah, E. F., Ichsan, Y., Terawati, E., Muslikhah, A. H., & Anjar, Y. M. (2022). Nilai-Nilai Keislaman Pada Tembang Lir-Ilir Karya Sunan Kalijaga Ema. Jurnal Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 20(2), 14.
Pendahuluan, A. (2012). Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam Dalam Pembentukan Sikap Dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Muttaqin Kota Tasikmalaya. 10(1), 69.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 7911.
Sitti Chadidjah, Agus Kusnayat, Uus Ruswandi, B. S. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI(Tinjauan Analisis Pada Pendidikan Dasar,Menengah Dan Tinggi). Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 115–116.
Supriyadi, S. (2017). Community of Practitioners: Solusi Alternatif Berbagi Pengetahuan antar Pustakawan. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 2(2), 85. https://doi.org/10.14710/lenpust.v2i2.13476
Arsyad, M. (2023). Peran Madrasah Ibtidaiyah dalam Menanamkan Nilai-Nilai Keislaman di Era Digital. Jurnal Pendidikan Islam Al-Hikmah, 1-14.
Hepy Kusuma Astuti. (2022). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Ibadah di Madrasah Ibtidaiyah Ma'arif Polorejo Babadan Ponorogo. MA'ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 3, 195. Retrieved desember, 2022
Kompas TV. (2023). Tantangan Dakwah di Era Milenial. 2023.
Kurniawan, A., & Hidayat, R. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama di Madrasah Ibtidaiyah pada Era Digital. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 45-60.
Maarif Institute. (2022). Moderasi Beragama: Tantangan dan Peluang di Era Diital.
Muslimin, A. (2022). Strategi Pembelajaran Menanamkan Nilai-Nilai Islam pada Anak Usia Dini di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam Al-Hikmah, 211-224.
Nisa, U. (2023). Implementasi Pendidikan Kkarakter Berbasis Nilai-Nilai Islam di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam , 1-18.
Nisa, U., & Rahmawati, D. (2023). Model Pembelajaran Integratif Untuk Menanamkan Nilai-Nilai Keislaman pada Anak Usia Dini di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 175-188.
Republika. (2023). Tantangan Dakwah di Era Digital.
DOI: 10.28944/dirosat.v9i2.1642
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.