Cooperative Learning Strategy Type Two Stay Two Stray (TSTS) in Muthola'ah Lesson

Zaki Abdul Muhaimin

Abstract


Current trends in Arabic language learning involve the use of game-based strategies. One such strategy is the Two Stay Two Stray (TS-TS) strategy, which is a component of cooperative learning strategies aimed at encouraging students to explore the knowledge they desire. The Two Stay Two Stray (TS-TS) strategy requires a detailed design, as it is a crucial part of the teacher's task. This study is a literature review of the Two Stay Two Stray (TS-TS) strategy in learning, seeking its application format in Arabic language learning, specifically in Muthola’ah. Based on the existing literature review, there are not many designs and plans for implementing this strategy in Arabic language learning. One of the novelties of this research is the formulation of the TS-TS strategy design based on a literature review of various existing studies, integrated with the specificities of teaching Arabic, especially Muthola’ah, using the direct method applied at Walisongo Ngabar Islamic Boarding School in Ponorogo, East Java.


References


Akhmad, F., & Wijayanti, R. (2015). Efektifitas Hasil Belajar Matematika Antara Metode the Power of Two Dan Two Stay – Two Stray. 546–555.

Anisya, K. (2022). Penerapan Model Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih Kelas VII MTs Muhammadiyah 2 Jenangan Tahun Ajaran 2021/2022. IAIN Ponorogo.

Arbaniah, A. (2022). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Dalam Maharatul Qira’ah Dengan Penerapan Metode Two Stay Two Stray. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (PPGAI), 2, 1335–1349.

Astutik, I. Z., Saptorini, & Kusumo, E. (2017). Kontribusi Metode Two Stay Two Stray Terhadap Hasil Belajar Siswa Idha Zuly Astutik, Saptorini Dan Ersanghono Kusumo. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia.

Bali, M. M. E. I. (2017). Model interaksi sosial dalam mengelaborasi keterampilan sosial. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 4(2).

Budiyanto, M. A. K. (2016). Syntaks 45 Metode Pembelajaran dalam student centered learning. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Fibriyani, Y. (2015). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa MA Pondok Pesantren Darul Qur’an Kampar. Syria Studies, 7(01).

ǦabÄ«n, A. abÅ«, Ḥarb, Y. abÅ«, & Å arq, A. bin Å¡arafi al-mÅ«sa. (2004). Al-ǧadÄ«d fÄ« al-taÊ¿limi al-taÊ¿ÄÅ«nÄ« limarÄḥili al-taÊ¿lÄ«m Wa al-taÊ¿lÄ«mi al-Ê¿ÄlÄ«, al-awwal. Daulaẗu al-kuwayt: Maktabaẗu al-falÄḥ linaÅ¡ri wa al-tauzÄ«.

Hidayat, A. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif TipeTwoStay Two Stray (Tsts) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas Xi Akuntansi 2 Smk Negeri 1 Tempel Tahun Ajaran 2013/2014.

Holifatul Munawwaroh. (2021). Implementasi Model Two Stay Two Stray Dalam Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadist Di Madrasah Tsanawiyah Al-Amanah Besuki Tahun Pelajaran 2020/2021â€.

Husniati, H. (2018). Penerapan model pembelajaran two stay two stray (TSTS) untuk meningkatakan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) kelas III di MIN 2 Mataram Tahun Pelajaran 2018/2019. UIN Mataram.

Kagen, S., & Kagen, M. (2009). Kagen Cooperatif Learning. Kagan Publishing.

Lubis, L. (2021). Efektifitas Penerapan Permainan Two Stay Two Stray (TSTS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Muhadatsah Untuk Siswa Kelas VII Pondok Pesantren “Mawaridussalam†Batang Kuis--Deli Serdang Sumatera Utara.

Mazidatulfaizah, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Kemampuan Memahami Teks Naratif Berbahasa Arab. Edudeena : Journal of Islamic Religious Education, 5(2), 136–147. https://doi.org/10.30762/ed.v5i2.3927

Nofianti, S. W. (2019). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe The Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemahaman Konsep pada Pembelajaran IPA di Kelas V SDN 32 Bengkulu Tengah. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2(2), 190–198. https://doi.org/10.33369/dikdas.v2i2.11952

Nur, I. R., & Rini, F. S. (2017). Penerapan Metode Langsung Dalam Pengajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Al-Islam Joresan Ponorogo. Khadimul Ummah, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.21111/ku.v1i1.1417

Rachman, T. (2018). Teori Tentang Metode Two Stay Two Stray (Tsts) Dan Motivasi Belajar. Angewandte Chemie International Edition, 6(11).

Rahmawati, F. A., Nur, I. R., & Taqiyuddin, M. (2021). Creative Language Games for Enjoyable Arabic Teaching l al-Al’ab al-Lughawiyyah al-Ibda’iyyah li Ta’lim al-Lughah al-’Arabiyyah al-Mumti’ah. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 13(1), 108–128.

Rini, F. S., & Mahardika, N. W. (2020). Implementation of Learning Strategy “Student Team Achievement Divisions (STAD)†in Improving the Learning Outcomes of Students at the University of Darussalam Gontor For Girls 2019/2020. 1(1).

Rosdiana, R. (2021). Studi Meta-Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. UIN Mataram.

Sa’diyah, H. (2018). á¹­arÄʾiqu taÊ¿lÄ«mi al-mahÄrÄti al-luÄ¡awiyyaẗi fÄ« markazÄ« al-luÄ¡aẗi al-Ê¿arabÄ«yyaẗi bimaÊ¿hadi NÅ«ru al-ǧadÄ«d al-islÄmÄ« wa maÊ¿hadi al-islÄmÄ« dÄr al-luÄ¡aẗi wÄlkarÄmaẗi brÅ«bÅ«lingǧū (dirÄsaẗi al-muqÄranaẗi). Al-ʾafʾidah: Mufakkiraẗu TaÊ¿lÄ«mi Al-LuÄ¡aẗi Al-Ê¿rabÄ«, 2(2).

Setiawan, H. R. (2021). Manajemen Kegiatan Evaluasi Pembelajaran. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan Humaniora, 1(1), 507–511.

Zarkasyi, I. (2017). Attarbiyatul ’Amaliyah. Ponorogo: Darus Salam Littiba’ah wa al-Nasyr.

Ê¿aisÄnÄ«, Ê¿Abdu al-maǧīd. (2011). NaẓarÄ«yyatu al-taÊ¿limi wa taá¹­bÄ«quhÄ fÄ« Ê¿UlÅ«mi al-luÄ¡aẗi. á¹­abÊ¿uẗ al-awwali. al-qÄhiraẗu: DÄr al-kutub al-ḥadīṯ.


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/dzihni.v1i02.1203

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.