Implementasi Analisis SWOT Strategi Pemasaran Produk BSI Griya di Bank Syariah Indonesia KCP Jepara

Nirmala Amelia Husein, Miswan Ansori

Abstract


This research analyzes the marketing strategy for BSI Griya products at Bank Syariah Indonesia KCP Jepara using SWOT analysis. The results show that the product's main strengths are its usury-free sharia financing system and excellent service, while its weaknesses lie in the lack of promotion and strict financing procedures. Opportunities that can be exploited include high demand for housing and trends in sharia products, while the main threats come from competition with other banks and fluctuating economic conditions. It is hoped that implementing the right strategy can increase BSI Griya's market share and meet the needs of the Jepara community for sharia-based home ownership financing products.


Keywords


SWOT Analysis, Marketing Strategy, Islamic Banking

References


Afin, A. “Implementasi Transaksi Pembiayaan Griya Dalam Perspektif Fikih Mu’amalah Di Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Pembantu Situbondo.” Jurnal Al-Hukmi 3, no. 2 (2022).

Arif, M, Sabri, P Nagara, and Nasfi. “SWOT Analisis Dan Matrik Swot Analisis Dalam Rangka Pemasaran Produk Pendanaan Bank (Studi Pt. Bpr Rangkiang Aur).” Jurnal Point Equilibrium Manajemen & Akuntansi 2, no. 1 (2020): 21–35.

Astuti, Neng Rima Windy, and Mila Sari Oktapianti. “Mekanisme Penggunaan Akad Murabahah Dalam Pembiayaan Pemilikan Rumah Pada PT. Bank Syariah Indonesia KC Purwakarta Gandanegara.” JAMMIAH (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Syariah) 3, no. 1 (March 21, 2023): 28–51. https://doi.org/10.37726/jammiah.v3i1.459.

Azis, N Asia, M Yaasin Raya, and B. Ramdhani Pababbari. “Tinjauan Hukum Islam Terhadap Mekanisme Pembiayaan Bsi Griya Hasanah.” Jurnal Ilmiah Mahasiswa Jurusan Hukum Ekonomi Syariah 282 (2022).

Bahri, S, Metodologi Penelitian Bisnis – Lengkap Dengan Teknik Pengolahan Data SPSS (Andi Offset, 2018)

Daulay, R Hadayani. “Analisis SWOT Strategi Marketing Produk Pembiayaan Pada PT. BPRS Gebu Prima.” Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Agama Islam (JIMPAI) 1, no. 4 (2021): 1–12.

David, N Arifa Aprilia Putri, M Iqbal Fasa, and Suharto. “Implementasi Strategi Manajemen Pemasaran Bank Syariah Di Era Revolusi Industri 4.0 Di Indonesia.” LABATILA: Jurnal Ilmu Ekonomi Islam 6, no. 2 (2022): 143–62.

Hana, Kharis Fadlullah, and Bagus Sirot Mustaqim. “Branchless Banking: Inovasi Layanan Melalui Additive Models Dan Transformasional Models Pada Bank Syariah Indonesia.” Wealth: Journal of Islamic Banking and Finance 2, no. 1 (June 30, 2023): 13–28. https://doi.org/10.24090/wealth.v2i1.7694.

Ilham, W Widjaja, I Sutaguna Tri Nyoman, A Rukmana Yanto, and M Yusuf. “Digital Marketing’s Effect On Purchase Decisions Through Customer Satisfaction.” Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis 3, no. 2 (2023): 185–202.

Izati, H Al, W Lindary, N. A Putra, N Ihsan, and A. E Zahara. “Systematic Literature Review (SLR) Strategi Pemasaran Perbankan Syariah Di Indonesia.” E-Bisnis : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis 16, no. 2 (2023): 258–66.

Kurnia, R. “Implementasi Analisis Swot Dalam Strategi Pemasaran Pembiayaan Murabahah Plus Pada Bank Nagari Syariah.” Al-Bank: Journal Islamic Banking and Finance 2, no. 2 (2022): 151–65.

Mardiyanto, E, S Al-Azhar, and M Gresik. “Implementasi Marketing Mix Dalam Pemasaran Perbankan Syariah.” AL-IQTISHOD: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam 9, no. 1 (2021): 93–103. https://jurnal.stai-alazharmenganti.ac.id/index.php/AlIqtishod/article/view/88.

Marliah, T, I Tunggara, and N Ismiyanti. “Pengaruh Pembiayaan Pemilikan Rumah Griya Hasanah Terhadap Kepuasan Nasabah Di Bank Syariah Indonesia (Bsi) Kantor Cabang Pembantu Padalarang.” Jurnal Pelita Nusa: Sosial Dan Humaniora 4, no. 1 (2024). https://staipelitanusa.ac.id/.

Mashuri, and D Nurjannah. “Analisis Swot Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing (Studi Pada Pt. Bank Riau Kepri Unit Usaha Syariah Pekanbaru).” Jurnal Perbankan Syariah 1, no. 1 (2020). https://ejournal.stiesyariahbengkalis.ac.id/index.php/jps.

Perdana, F Rizki, Q Ayuniyyah, and Ibdalsyah. “Strategi Promosi Produk Pembiayaan Griya Melalui Sistem Digitalisasi (Studi Kasus Pada Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Tajur).” Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam 8, no. 1 (2024): 71–78.

Putri, B, M Iqbal Fasa, and Suharto. “Implementasi Analisis SWOT Dalam Strategi Pemasaran Pada Pengembangan Perbankan Syariah Di Indonesia.” Jurnal Aplikasi Bisnis 19, no. 2 (2022): 209–20.

Rafiqi, Iqbal, ‘Competitive Advantage Gadai Emas Syariah Pada Masa Transisi Covid-19 Di Bank Syariah Indonesia Kcp. Sumenep Trunojoyo 1’, Assyarikah: Journal of Islamic Economic Business, 3.2 (2022), pp. 179–90, doi:10.28944/assyarikah.v3i2.831.

Rafiqi, Iqbal, and Siti Halimah, ‘Analisis Kesehatan Bank Pada Unit Covid-19 Dengan Menggunakan Metode RGEC’, Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 9.204 (2024), pp. 752–89 https://journal.um-surabaya.ac.id/Mas/article/view/22271.

Rafiqi, Iqbal, and M Naufal Jazuli, ‘Problem Minimnya Minat Pengambilan Pembiayaan Di Perbankan Syariah : Studi Kasus UMKM Furniture Di Kabupaten Sumenep’, Assyarikah : Journal of Islamic Economic Business, 5.01 (2024), pp. 100–111, doi:http://dx.doi.org/10.28944/assyarikah.v5i1.1742.

Rafiqi, Iqbal, Miftahul Ulum, Moh Helmi Hidayat, and Achmad Jufri, ‘Risk Mitigation Strategy in Financing Without Collateral at PT . BPRS Sarana Prima Mandiri Pamekasan’, Journal of Islamic Economics Perspectives, 5.2 (2023), pp. 94–104.

Rafiqi, Iqbal, and Abd Wahid, ‘Analisis Manajemen Risiko Pada Tabungan Berhadiah Emas Di BPRS Sarana Prima Mandiri Pamekasan’, Jurnal Akuntansi Keuangan Dan Bisnis, 02.02 (2024), pp. 268–73.

Rahman, Holilur, and Wawa Putri, ‘The Effectiveness of Sukuk Program Utilization In Increasing Community Income ( Case Study of BSI Pamekasan Branch Office )’, Masyrif : Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 5.1 (2024), pp. 95–106 https://ejournal.unia.ac.id/index.php/masyrif/article/view/1796.

Raya Argantara, Zaid, and Indaratul Khofifah, ‘Analisis Strategi Pemasaran Bprs Bhakti Sumekar Melalui Digital Marketing Dalam Menarik Minat Nasabah, LAN TABUR : Jurnal Ekonomi Syari’ah, 5.2 (2024), pp. 195–211

Rusli Romadhoni, Iqbal Rafiqi, Imani, ‘Strategi Marketing Syariah Tabungan Gaul IB Bagi Generasi Millenial Pada BPRS Bhakti Sumekar Sumenep’, Ilmu Manajemen, 1.2 (2021), pp. 66–71

Rivai, N. N, R Fajri, and S Mardiah. “Analisis Pengaruh Kualitas Pembiayaan Terhadap Minat Nasabah Griya Ib Hasanah.” MASLAHAH: Jurnal Hukum Islam Dan Perbankan Syariah 14, no. 1 (2023).

Riyaldi, R, and H Aravik. “Analisis Strategi Pemasaran Pembiayaan Murabahah Pada Bank Syariah Indonesia (Studi Kasus Bank Syariah Mandiri KC Simpang Patal Palembang).” Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah (JIMPA), 2022.

Roziannur, H Silva, and S Ulfah. “Analisis Akad Murabahah Pada Produk Pembiayaan KPR BSI Griya Simuda,” 2023.

Salsabilah, D. T, I. M Fasa, and Suharto. “Strategi Pemasaran Pada Kualitas Produk Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Bank Syariah.” Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen, Dan Akuntansi (JEMBAK) 1, no. 3 (2022): 327–42.

Sirait, Sarida, and Kalvin Sinaga. “Analisis Strategi Pemasaran Terhadap Minat Nasabah Pada Perbankan Di Pematangsiantar.” Jurnal Ekonomi Dan Bisnis (EK&BI) 3, no. 1 (June 29, 2020): 248. https://doi.org/10.37600/ekbi.v3i1.126.

Sugiyono, “Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D”, (ALFABETA,cv JL.Gegerkalong hilir No.84 Bandung., 2018).

Suhendri, A, Ambariyani, and S. H Asnawi. “Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Dengan Analisis SWOT.” Khozana: Journal of Islamic Economic Abd Banking 3, no. 2 (2020): 1–23. http://journal.stebisdarussalamoki.ac.id/index.php/khozana.

Supriyadi, Moh Zaki, “Implementasi Akad Mu?h?rabah Mu?laqah Dalam Produk Tabah Terhadap Minat Nasabah di KSPPS BMT NU Cabang Pragaan” Masyrif: Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manjemen Vol 5 No 1 2024 https://ejournal.unia.ac.id/index.php/masyrif/article/view/1797 107-124.

Syah, Ricki Febrian, Muhammad Iqbal Fasa, and Suharto Suharto. “Analisis SWOT Dalam Strategi Pemasaran Produk Perbankan Syariah Di Indonesia.” Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah 4, no. 1 (July 5, 2021): 62–72. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v4i1.364.

Syahvitri, A, and Sugianto. “Analisis Strategi Marketing Pembiayaan Murabahah Dalam Menarik Minat Nasabah Bank Syariah Indonesia (BSI) KC Stabat.” Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi Review 2, no. 1 (2022): 93–100.

Syaifullah, Haryanto, Rudy and Agoes Kamaroellah, “Implementation of E-Money as Student Payment at Al-Amien Islamic Boarding School from an Islamic Economic Perspective” Masyrif: Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manjemen Vol 5 No 1 2024 https://www.ejournal.unia.ac.id/index.php/masyrif/article/view/1800 125-140.

Taniya, F Fiyantika Putri, and F Nisa Laily. “Analisis Strategi Pemasaran Bank Syariah Dalam Menghadapi Persaingan Industri Keuangan.” Economic and Business Management International Journal (EABMIJ) 6, no. 2 (2024): 2715–3681.

Toha, Mashuri, Ilham Maulana, Alfani dkk, “Pengaruh Brand image, Religiusitas dan Lokasi terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Al-Amien Prenduan)” Vol 5 No. 1 2024. hal 141-158, https://ejournal.unia.ac.id/index.php/masyrif/article/view/1841

Wulandari, D. “Pemasaran Produk Bank Syariah Di Era Digital.” Jurnal Pendidikan Tambusai 7, no. 1 (2023): 3085–92.


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/masyrif.v5i2.1745

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.