Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak pada Anak Usia Dini melalui Media Buku Balita Berakhlak Mulia

Ulpaini Roudhotur Rohima, Muru'atul Afifah, Yusfar Ramadhan

Abstract


This study discusses the importance of instilling moral education in early childhood, where at this time children experience a golden age in their development, children easily learn from the environment. So that at this time is the most appropriate time to internalize the values of moral education into children's identities with a variety of media, one of which is story books. The purpose of this study is to determine the process of internalizing the values of moral education contained in the book "Toddlers with noble character" in early childhood and to find out the supporting and inhibiting factors in internalizing the educational values of the book. The method used in this research is descriptive qualitative method, with data collection techniques through interviews, documentation and observation. The results of the research on the internalization process used the telling method, the advice, method, the reward method and the dialogue method. Supporting factors 1) family,helping to improve children’s moral education 2) The language of the books that are easy and have a lot of use,  3) Media from BBM books,in the from of hand puppets, posters and moral cards 4) manual books for parents for parents,help how to internalize BBM books  5) The inspirational story books of Rasulallah SAW., while the inhibiting factors are 1) busyness of parents, 2) lack of experience about the stories of Rasulallah SAW.


Keywords


qualitative, internalization, children's moral education

References


Abdurakhman, Fauziah. “Metode Cerita (Berbasis Cerita Dalam Al-Qur’an) Pada Pendidikan Anak Usia Dini.†Jurnal Sosial Humaniora 4, No. 1 (April 2013).

Ariyanti, Tatik. “Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak.†Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar 8, no. 1 (March 2016).

Berry, Rohmat Kurnia, Halfino. Kisah Inspirasi Rasulullah SAW.,. Bandung: Sygma Creative Media Corp, 2018.

Dr. Ihsana El Khuluqo, M.Pd. Belajar Dan Pembelajaran (Konsep Dasar Metode Dan Aplikasi Nilai-Nilai Spiritualitas Dalam Proses Pembelajaran). Yogyakarta: PUSTAKA BELAJAR, 2017.

Dwi Nugroho, Agung. “Pengaruh Reward Dan Punishment Terhadap Kinerja Kariyawan PT Business Training and Empowerig Manager Surabaya.†Jurnal Maksipreneur 4, no. 2 (June 2015).

Halfino Berry, Rohmat Kurnia. “Panduan Orangtua†Desember 2020.

———. Panduan Orangtua. Bandung: Sygma Creative Media Corp, n.d.

Hana, Zumrotul. Bagaimana Proses Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Akhlak yang terdapat dalam buku Balita Berakhlak Mulia, January 13, 2021.

———. Faktor Pendukung dalam Menginternalisasikan Nilai-nilai Pendidikan Akhlak dalam Buku Balita Berakhlak Mulia, January 13, 2021.

Hermoyo, R. Panji. “Membentuk Komunitas Yang Efektif Pada Masa Perkembangan Anak Usia Dini.†Jurnal Pedagogi 1, no. 1 (2014): 2.

Hidayati, dkk, Nazlah. Bagaimana Proses Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Akhlak yang terdapat dalam buku Balita Berakhlak Mulia, January 30, 2021.

Hidayati dkk, Nazlah. Faktor Pendukung dalam Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Buku Balita Berakhlak Mulia, January 9, 2021.

Hidayati, Nazlah. Bagaimana Proses Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Akhlak yang terdapat dalam buku Balita Berakhlak Mulia, January 9, 2021.

———. Bagaimana Proses Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Akhlak yang terdapat dalam buku Balita Berakhlak Mulia, January 30, 2021.

———. Faktor Pendukung dan Penghambat dalam Menginternalisasikan Nilai-nilai Pendidikan Akhlak dalam Buku Balita Berakhlak Mulia, January 9, 2021.

Mustofa, H. A. Akhlak Tasawuf. Bandung: CV. Pustaka Setia, 2017.

Nasution, Mulyadi Hermanto. “Metode Nasehat Perspektif Pendidikan Islam.†Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman 5, no. 1 (2020).

Nazlah Hidayati. Faktor Pendukung dalam Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Buku Balita Berakhlak Mulia, January 9, 2021.

Nazlah Hidayati, Dkk. Faktor Pendukung dalam Menginternalisasi Nilai-nilai Pendidikan Akhlak dalam Buku Balita Berakhlak Mulia, January 30, 2021.

Nazlah hidayati, Dkk. Faktor Penghambat dalam Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Buku Balita Berakhlak Mulia, January 13, 2020.

Penerjemah: Drs. Jamaluddin Miri, Lc, Dr. Abdullah Nashih Ulwan. تربية الأولار ÙÙŠ الإسلام (Pendidikan Anak Dalam Islam). Jakarta: Pustaka Amani, 2007.

Sinaga, Dkk, Enni Uli. “Hubungan Intensitas Komunikasi Orang Tua Dan Anak Terhadap Hasil Belajar Siswa.†JKKP: Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan 3, no. 02 (T.T)

Syaiful Bahri Djamarah. Pola Komunikasi Orang Tua Dan Anak Dalam Keluarga. Jakarta: PT Asdi Mahasatya, 2004.

Widianarti, Isnaeni. Penggunaan Cerita Sebagai Media Pendidikan Akhlak Bagi Anak Usia Sekolah Dasar Di Rumah Kreatif Wadas Kelir (RKRW) Purwokerto Kabupaten Banyumas. Purwokerto: IAIN Purwokerto, 2018.

Zumrotul Hana. Faktor Pendukung dalam Menginternalisasikan Nilai-nilai Pendidikan Akhlak dalam Buku Balita Berakhlak Mulia, January 13, 2021.


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/fakta.v2i2.240

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.