Development of Islamic Education Teacher Through Reactualization of Objectives and Materials in Training Programs in Digital Age

Sherly Quraisy, Marsuki Fadli, Ali Nurhadi

Abstract


Macro wise, there are many opinions that say Islamic education graduates do not prioritize aspects of development in the global era, such as mastery of technology. With the training by reactualizing the objectives and program materials in training, helping Islamic education teachers in technological developments in the global era. This paper discusses about the reactualization of educational program objectives and materials in Islamic education teacher training in the technological era.  By combining digital-based training objectives and materials. The method in this study uses qualitative library research that combines library data, then data in the field and notes related to the reactualization of objectives and material in training. The result of this article is to help Islamic education teachers on digital-based technology so that it can facilitate the teaching and learning process.

Keywords


digital era; material of training; purpose of training

References


Akbara, A. Z. (2022). Aktualisasi Industri 4.0 dalam Rangka Peningkatan Literasi. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(3), 1229–1233.

Amin, S., & Nurhadi, A. (2020). Urgensianalisis Kebutuhan Diklat dalam Meningkatkan Kompetensi Guru PAI dan Budi Pekerti. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 83–100. https://doi.org/10.30868/im.v3i02.871

Asrori, M. (2013). Pengertian, Tujuan dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran. Madrasah, 5(2), 163–188.

Fauzi, A., & Islami, A. A. (2020). Pengaruh Diklat terhadap Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam di Provinsi Banten. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ekonomi, 5(2), 178–196.

Fitriyah, R. N. (2019). Pengembangan Kompetensi Guru di Era Revolusi Industri 4.0 Melalui Pendidikan dan Pelatihan (Issue 1).

Hamalik, O. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.

Hartono, Lesmana, C., Permana, R., & Matsun. (2018). Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Jurnal Transformasi, 14(2), 139–147.

Japar, M., Fadhillah, D. N., & Syarifa, S. (2020). Pelatihan Penggunaan Google Classroom dan Kahoot untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru Pendidikan Kewarganegaraan di Era Digital. Jurnal Karya Abdi, 4(1), 18–27.

Juniastuti, A., Falatehan, A. F., & Muljono, P. (2018). Strategi Peningkatan Kualitas Konten Diklat Berbasis E-Learning pada Pusdiklat Anggaran dan Perbendaharaan. Jurnal Manajemen Pembangunan Daerah, 10(2).

Nugraha, F. (2020). PENDIDIKAN DAN PELATIHAN: Konsep dan Implementasi dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia (Cetakan-1). LITBANDIKLAT PRESS.

Nurhajati, W. A., & Bachri, B. S. (2017). Pengembangan Pendidikan dan Pelatihan (DIKLAT) Berbasis Kompetensi dalam Membangun Profesionalisme Pegawai Negeri Sipil (PNS). Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 2(2), 156–164.

Nurjannah, S., & Nurhadi, A. (2020). Relevansi Tujuan dan Materi dalam Program Pendidikan dan Pelatihan Pengembangan Guru PAI di Era Digital. Indonesian Journal of Islamic Edicational Management, 3(2).

Permatasari, D., Yogapratama, F., Kurniafitra, I. I., & Islamiah, W. (2022). Pelatihan Digital Marketing Sebagai Upaya Pengembangan Strategi Pemasaran Produk UMKM Batik. Transformasi Dan Inovasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 60–72.

Puspayanti, A. (2018). Evaluasi pembelajaran diklat menggunakan model Countenance Stake. Andragogi Jurnal Diklat Teknis, 6(1), 143–167.

Qamariyah, N., & Nurhadi, A. (2021). Pentingnya Analisis Kebutuhan dalam Program Pendidikan dan Pelatihan berbasis IT bagi Guru PAI di Tengah Pandemi Covid’19. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 7–15.

Rahmat, T. (2016). Reposisi dan Reaktualisasi Pendidikan Madrasah dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Membaca, 1(2).

Sopaheluwakan, A. R. (2019). Pengaruh Pengalaman Diklat dan Motivasi Mengajar terhadap Penguasaan Materi PAI di SD Negeri se-Kecamatan Kota Masohi Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 5(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.3047927

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia. ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29–39.

Wahyudi, D., & Kurniasih, N. (2021). Literasi Moderasi Beragama Sebagai Reaktualisasi “Jihad Milenial†Era 4.0. Moderatio: Jurnal Moderasi Beragama, 01(1).


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/maharot.v7i2.1263

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.