Development of Children's Talent and Creativity through Digital Media

Siti Eni Aisyah Simbolon

Abstract


Inappropriate use of smartphones can have a negative impact on children's development so it is necessary to utilize smartphones in developing children's talents and creativity. This article aims to find out alternative strategies for developing children's talents and creativity through digital media. This research is library research. Data collection is done by documentation technique. The sources of research data were obtained from articles, journals related to the problem being studied which were obtained from internet sites. The results of this study are alternative strategies in developing children's talents and creativity using smartphones during a pandemic can be done with expressions of love for the Qur'an, exploration of the yard, creating art at home, and creating caring. Efforts to develop children's talents and creativity can be done by creating a fun playing environment.

Keywords


bakat; kreativitas; smartphone

References


Afghani, D. R. (2020). Kreativitas Pembelajaran Daring untuk Pelajar Sekolah Menengah dalam Pandemi Covid-19. Journal of Informatics and Vocational Education, 3(2).

Akhirin, A. (2015). Pengembangan Potensi Anak Perspektif Pendidikan Islam. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2).

Alia, T., & Irwansyah, I. (2018). Pendampingan orang tua pada anak usia dini dalam penggunaan teknologi digital [parent mentoring of young children in the use of digital technology]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1).

Anwar, R. N., & Azizah, N. (2020). Pengasuhan Anak Usia Dini di Era New Normal Perspektif Islam. Thufuli: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 1. https://doi.org/10.33474/thufuli.v2i2.8966

Bullah, H. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak Perspektif Al-Quran dan Hadis. 2(1).

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh media gadget pada perkembangan karakter anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2).

Fakhriyani, D. V. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Wacana Didaktika, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.31102/wacanadidaktika.4.2.193-200

Hidayat, N. K., & Sa’diyah, M. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Anak Mempelajari Al-Qur’an Melalui Vidio Animasi Pada Masa Pandemi Covid-19. PKM-P, 4(1).

Huda, K., & Munastiwi, E. (2020). Strategi Orang Tua Dalam Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Glasser, 4(2).

Imelda, A. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2).

Karim, H. A. (2018). Konsep Pendidikan Anak Dalam Keluarga Menurut Perspektif Agama Islam. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 161. https://doi.org/10.32332/elementary.v4i2.1240

Munastiwi, E. (2018a). Manajemen Ekstrakurikuler Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2).

Munastiwi, E. (2018b). Manajemen Model Pembinaan Kelompok Guru PAUD Model ‘Multi-Workshop.’ Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1).

Munastiwi, E. (2019). Peran guru dalam mengembangkan kreativitas anak usia dini di TK Islam Terpadu Salsabila Al-Muthi’in Yogyakarta. GOLDEN AGE: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(2).

Purnamasari, D. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Quran. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 1. https://doi.org/10.29240/jbk.v1i1.233

Puspitasari, V., Martati, B., & Pribowo, F. S. P. (2021). Analisis Dampak Gadget Pada Pembentukan Karakter Dalam Masa Pandemi Covid 19 Siswa MI Muhammadiyah 27 Surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 7(1).

Q-Anees, B. Q.-A., & Hambali, A. (2011). Pendidikan karakter berbasis al-Qur’an. Simbiosa Rekatama Media.

Ramadhani, I. R., Fathurohman, I., & Fardani, M. A. (2020). Efek Penggunaan Smartphone Berkelanjutan pada Masa Pandemi Covid-19 terhadap Perilaku Anak. Jurnal Amal Pendidikan, 1(2).

Risnawati, A., & Priyantoro, D. E. (2021). Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Agama Pada Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Al-Quran. 6(1).

Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1).

Sawitri, Y., Yannaty, I. A., Widyastika, S. I., Harumsih, T. D., & Musyarofah, H. F. (2019). Dampak Penggunaan Smartphone Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMP.

Sholichah, A. S. (2018). Teori-Teori Pendidikan Dalam Al-Qur’an. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 23. https://doi.org/10.30868/ei.v7i01.209

Widiyanto, W., & Jatmikowati, T. E. (2020). Peningkatan Kreativitas Anak Kelompok B Melalui Kegiatan Menulis. Yasmin: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).

Wulandari, C. (2018). Implementasi Program Pembinaan Minat, Bakat, dan Kreativitas Siswa di SLB Negeri 1 Bantul. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 7(3).


Full Text: PDF

DOI: 10.28944/maharot.v6i2.796

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.